美術家ヒデミ・ニシダ と、写真家ピアカルロ・クエッキア の二人によるルポルタージュ展<BACK TO THE LAND – 芸術の労働者たち>を開催します。両氏は2018年〜2020年にかけ、モスクワの南西200km に存在する巨大な野外芸術公園<ニコラ・レニヴェツ>をそれぞれの視点で取材してきました。
この芸術公園が展開する地域は、もともと幾つかの集落からなるコルホーズ(集団農場)地帯でしたが、1991年のソビエト崩壊後、この地域のコルホーズも徐々に解体され、そのほとんどの集落が消滅しました。消滅した村の一つがニコラ・レニヴェツ村です。多くの旧コルホーズ集落と同様に産業を失ったニコラ・レニヴェツでしたが、2000年代初頭から、ここへ移住してきた芸術家と、周囲に住む元コルホーズ労働者たちによって、巨大な野外美術作品が作られ始めます。その活動は徐々に大きくなり、今では他に見られない巨大な芸術地帯を形成し、インディペンデントな芸術公園として地域の経済を支える重要な産業にまで発展しました。
ニシダとクエッキアはこの巨大な芸術公園が、政府や巨大企業の援助を受けない、独立した活動であることに注目し、そこにどのようなバックグラウンドやストーリーがあるのか取材を試みました。そこで見えてきたのは、かつてはコルホーズの労働に従事し、今では美術作品の制作や公園維持を生業とする、”芸術の労働者たち”の存在です。大きな時代の変化を経験してきたこの土地の労働者たちは、今、芸術を術としながら、その生活を送っています。高等美術教育の必要や、巨大なパトロンの存在はここにはありません。ここには生き延びるための豊かな術として、誰にでも芸術が存在しています。資本主義の限界がさけばれる昨今、ニコラ・レニヴェツの労働者たちの姿に次代の社会を作る一つのヒントを見出せるような気がします。
本展覧会は、ニコラ・レニヴェツ芸術公園や周辺地域で生活する人々へのインタビュー、ポートレイトを通して、彼らの生き方やこの地域を読み解こうとする試みです。また、ニコラ・レニヴェツの中心人物 ニコライ・ポリスキーがその土地で最初に取り組んだ作品<スノーマン>へのオマージュを込めて、参加型インスタレーション<ゆきだるまの風景をつくる>を会期中、同会場にて開催し、芸術の労働価値について考えます。
プレスリリースはこちら
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We will hold a reportage exhibition <BACK TO THE LAND – the art labourers> by artist Hidemi Nishida and photographer Piercarlo Quecchia. From 2018 to 2020, both sides have researched the huge outdoor art park NIKOLA-LENIVETS located 200km southwest of Moscow from their respective perspectives.
The area where this art park develops was originally a Kolkhoz (collective farm) area consisting of several villages, but after the collapse of the Soviet Union in 1991, the kolkhoz in this area was gradually dismantled and most of the villages disappeared. One of the disappeared villages is the village called Nikola-Lenivets where today’s art park is based on. Nikola-Lenivets, like many former Kolkhoz villages, lost its industry, but since the early 2000s, artists who have moved here and former Kolkhoz workers who live around have started to create huge outdoor artworks. Its activities gradually grew, forming a huge art zone that can no longer be seen anywhere else, and developed into an important industry that supports the local economy as an independent art park.
Nishida and Quecchia noticed that this huge art park was independently run by the local artists and workers without any support from governments or mega-corporations. And tried to discover what kind of background and story it has. Then, they reached the existence of “The Art Labourers ” who used to work mostly in the Kolkhoz and now have a livelihood in the production of artworks and the management of the park. People who have experienced great changes of generation in this land are now living their lives standing on art. There is no need for higher art education nor the existence of gigantic patrons. Art exists here as a fun and rich way to survive. Now, that the limits of capitalism have been noticed, we feel that we can see a tip of the next society in the appearance of these workers on the land.
This exhibition is an attempt to understand their way of life and the land through interviews and portraits of people living around the NKOLA-LENIVETS. In addition, a participatory installation “Create the Snowman Landscape” will be held at the same venue during the exhibition period, with a homage to the project “Snowman” that Nikolay Polissky, the central figure of NIKOLA-LENIVETS, first worked on in the area, to through a question about the labor value of art.